مشعل هدایت قرآنی ، مذهبی ، اعتقادی ، تربیتی
| ||
|
چرا خداوند در «الصافات – 22» میفرماید که ظالمین را با همسرانشان به جهنم میبرد؟ مگر همسران آنها انسانهای مستقلی نیستند؟ شاید آنها ظالم نباشند؟ «ایکس – شبهه»: ابتدا آیات مبارکه مورد بحث را تلاوت نماییم: «احْشُرُواْ الَّذِينَ ظَلَمُواْ وَ أَزْوَاجَهُمْ وَ مَا كاَنُواْ يَعْبُدُونَ * مِن دُونِ اللَّهِ فَاهْدُوهُمْ إِلىَ صِرَاطِ الجَْحِيمِ»(الصافافات، 22و 23) ترجمه: (اى فرشتگان عذاب) افرادى را كه ظلم كردند با همرديفانشان و آنچه را كه عبادت مىكردند ... 23- جز خداى يكتا- بسوى راه دوزخ هدايت نمائيد. به نظر میرسد با تلاوت مجدد آیه و ترجمهی آن، پاسخ تا حدود بسیاری روشن شده باشد. بسیاری از سؤالاتی که در ذهن ایجاد میگردد، به خاطر اکتفا به ظاهر آیات قرآن کریم و نیز ترجمه بر اساس معانی و مفاهیم مصطلح در فرهنگ خودمان است. معنای کلمه «زوج» که اگر مؤنث باشد «زوجه» گفته میشود، الزاماً همسری که در دنیا به نکاح انسان درآمده است نمیباشد. بلکه همراهی است که با انسان جفت شده است. انسان از روی طبع و نیاز و بر اساس قوانین خلقت، همیشه در راهی که به سوی هدف میرود، قرین، جفت، همتا و همسفر دارد. به عنوان مثال افرادی که مؤمن هستند، با انبیای الهی، ائمهی اطهار، ملائکه و صدیق و شهداء جفت و هم سفر میشوند و کسانی که کافر هستند، «شیطان» جفت و قرین آنهاست. پس منظور از «ازواج» در آیهی مبارکهی فوق، همان «جفت، همتا، قرین و هم سفر انسان – چه مرد و چه زن است». و تأمل در مورد اطلاق «ظالمین» نیز ضرورت این معنا را روشن میکند، چرا که چه بسا ظالم زن باشد و یا مجرد باشد. همهی مترجمین و مفسیرین نیز با تأسی به اهل بیت (ع) و استناد به سایر آیات، همین معنا را نمودهاند، چنان چه مرحوم علامه طباطبایی نیز میفرماید منظور از «ازواج» همان «شیاطین» آنها هستند و به آیهی ذیل نیز استناد میکنند: «فَوَ رَبِّكَ لَنَحْشُرَنَّهُمْ وَ الشَّياطينَ ثُمَّ لَنُحْضِرَنَّهُمْ حَوْلَ جَهَنَّمَ جِثِيًّا» (مریم، 68) ترجمه: به پروردگارت قسم ايشان را با شيطانها[یشان] محشور كنيم و همه را به زانو در آورده پيرامون جهنم حاضر سازيم. اگر به ادامه آیهی مورد بحث نیز توجه شود، این معنا بیشتر مکشوف میگردد، چنان چه میفرماید: «ظالمین را ازواجشان و آن چه غیر از خدا میپرسیدند ...»، یعنی عابد (ظالم) و همراه (شیطان) و معبود (باطل مثل بت، طاغوت، شهوات ... و إله دیگری که لابد کاذب است» را با هم حشر میکنند و همگی را به آتش، یعنی اسفل السافلین خلقت میفرستند. چرا که در دنیا به جای «صراط المستقیم»، «صراط الجحیم» را پیمودند، پس در آخرت نیز به مقصدی که دنبال میکردند میرسند. دقت شود که به هنگام محشر، کسی پدر، مادر، مال، فرزند و زوجه ندارد و حتی تعبیر شده که مادر حمل خود را میاندازد و هر کسی حاضر است حتی بار گناه و عذابش به دیگران حمل شود و رهایی یابد. پس، مسلم است که آنجا کسی با همسرش (زن یا شوهرش) محشور نمیگردد که با او به بهشت یا جهنم رود. بلکه هر کسی با «زوج»، یعنی همراه و جفت خود محشور میگردد، با اعمالش، با شیاطین همراهش، با معبودهای باطلش. و هر کسی با امامش (رهبر و الگویش) فراخوانده میشود. خواه امامش امام حق باشد یا امام باطل. «يَوْمَ نَدْعُوا كُلَّ أُناسٍ بِإِمامِهِمْ فَمَنْ أُوتِيَ كِتابَهُ بِيَمينِهِ فَأُولئِكَ يَقْرَؤُنَ كِتابَهُمْ وَ لا يُظْلَمُونَ فَتيلاً» (الإسراء،71) ترجمه: اى رسول بياد آور روزى را كه هر قومى را با كتاب و امامتشان دعوت كنيم هر كس نامه دعوتش را به دست راستش دهند آنان نامه خود قرائت كنند و كمترين ستمى به ايشان نخواهد رسيد. چرا خداوند در «الصافات – 22» میفرماید که ظالمین را با همسرانشان به جهنم میبرد؟ مگر همسران آنها انسانهای مستقلی نیستند؟ شاید آنها ظالم نباشند؟ «ایکس – شبهه»: ابتدا آیات مبارکه مورد بحث را تلاوت نماییم: «احْشُرُواْ الَّذِينَ ظَلَمُواْ وَ أَزْوَاجَهُمْ وَ مَا كاَنُواْ يَعْبُدُونَ * مِن دُونِ اللَّهِ فَاهْدُوهُمْ إِلىَ صِرَاطِ الجَْحِيمِ»(الصافافات، 22و 23) ترجمه: (اى فرشتگان عذاب) افرادى را كه ظلم كردند با همرديفانشان و آنچه را كه عبادت مىكردند ... 23- جز خداى يكتا- بسوى راه دوزخ هدايت نمائيد. به نظر میرسد با تلاوت مجدد آیه و ترجمهی آن، پاسخ تا حدود بسیاری روشن شده باشد. بسیاری از سؤالاتی که در ذهن ایجاد میگردد، به خاطر اکتفا به ظاهر آیات قرآن کریم و نیز ترجمه بر اساس معانی و مفاهیم مصطلح در فرهنگ خودمان است. معنای کلمه «زوج» که اگر مؤنث باشد «زوجه» گفته میشود، الزاماً همسری که در دنیا به نکاح انسان درآمده است نمیباشد. بلکه همراهی است که با انسان جفت شده است. انسان از روی طبع و نیاز و بر اساس قوانین خلقت، همیشه در راهی که به سوی هدف میرود، قرین، جفت، همتا و همسفر دارد. به عنوان مثال افرادی که مؤمن هستند، با انبیای الهی، ائمهی اطهار، ملائکه و صدیق و شهداء جفت و هم سفر میشوند و کسانی که کافر هستند، «شیطان» جفت و قرین آنهاست. پس منظور از «ازواج» در آیهی مبارکهی فوق، همان «جفت، همتا، قرین و هم سفر انسان – چه مرد و چه زن است». و تأمل در مورد اطلاق «ظالمین» نیز ضرورت این معنا را روشن میکند، چرا که چه بسا ظالم زن باشد و یا مجرد باشد. همهی مترجمین و مفسیرین نیز با تأسی به اهل بیت (ع) و استناد به سایر آیات، همین معنا را نمودهاند، چنان چه مرحوم علامه طباطبایی نیز میفرماید منظور از «ازواج» همان «شیاطین» آنها هستند و به آیهی ذیل نیز استناد میکنند: «فَوَ رَبِّكَ لَنَحْشُرَنَّهُمْ وَ الشَّياطينَ ثُمَّ لَنُحْضِرَنَّهُمْ حَوْلَ جَهَنَّمَ جِثِيًّا» (مریم، 68) ترجمه: به پروردگارت قسم ايشان را با شيطانها[یشان] محشور كنيم و همه را به زانو در آورده پيرامون جهنم حاضر سازيم. اگر به ادامه آیهی مورد بحث نیز توجه شود، این معنا بیشتر مکشوف میگردد، چنان چه میفرماید: «ظالمین را ازواجشان و آن چه غیر از خدا میپرسیدند ...»، یعنی عابد (ظالم) و همراه (شیطان) و معبود (باطل مثل بت، طاغوت، شهوات ... و إله دیگری که لابد کاذب است» را با هم حشر میکنند و همگی را به آتش، یعنی اسفل السافلین خلقت میفرستند. چرا که در دنیا به جای «صراط المستقیم»، «صراط الجحیم» را پیمودند، پس در آخرت نیز به مقصدی که دنبال میکردند میرسند. دقت شود که به هنگام محشر، کسی پدر، مادر، مال، فرزند و زوجه ندارد و حتی تعبیر شده که مادر حمل خود را میاندازد و هر کسی حاضر است حتی بار گناه و عذابش به دیگران حمل شود و رهایی یابد. پس، مسلم است که آنجا کسی با همسرش (زن یا شوهرش) محشور نمیگردد که با او به بهشت یا جهنم رود. بلکه هر کسی با «زوج»، یعنی همراه و جفت خود محشور میگردد، با اعمالش، با شیاطین همراهش، با معبودهای باطلش. و هر کسی با امامش (رهبر و الگویش) فراخوانده میشود. خواه امامش امام حق باشد یا امام باطل. «يَوْمَ نَدْعُوا كُلَّ أُناسٍ بِإِمامِهِمْ فَمَنْ أُوتِيَ كِتابَهُ بِيَمينِهِ فَأُولئِكَ يَقْرَؤُنَ كِتابَهُمْ وَ لا يُظْلَمُونَ فَتيلاً» (الإسراء،71) ترجمه: اى رسول بياد آور روزى را كه هر قومى را با كتاب و امامتشان دعوت كنيم هر كس نامه دعوتش را به دست راستش دهند آنان نامه خود قرائت كنند و كمترين ستمى به ايشان نخواهد رسيد. |
|
[ تمام حقوق مادی ومعنوی این وبلاگ متعلق : به اکبر احمدی می باشد ] [ Weblog Themes By : weblog skin ] |