مشعل هدایت قرآنی ، مذهبی ، اعتقادی ، تربیتی
| ||
|
قرآن كتاب نور و ذكر محفوظ خداي سبحان قرآن را به عنوان نور، معرّفي كرده است: « قَدْ جاءَكُمْ مِنَ اللَّهِ نُورٌ وَ كِتابٌ مُبِينٌ»[1] و در جاي ديگر ميفرمايد: كفّار و منافقين در تلاشند كه نور خدا را با فوت دهانشان خاموش كنند ولي خدا نميگذارد: « يُرِيدُونَ أَنْ ليُطْفئِوُا نُورَ اللَّهِ بِأَفْواهِهِمْ وَ الله مُتّمُ نُورِهُ وَ لَوْ كَرِهَ الْكافِرُونَ»[2] از بين بردن قرآن كريم و خاموش كردن اين نور الهي به يكي از دو صورت محقق ميشود: يا قرآن را از اساس نابود كنند و يا آن را به صورت كتابي تحريف شده در بين مردم باقي گذارند كه نتواند هدف و رسالت اصلي خود را برساند، بلكه مرد را به ضلالت و گمراهي بكشاند. ادامه مطلب نويسنده : فرزانه نيکو برش راد چکيده عملکرد سياسي حضرت زهرا عليهاالسلام در دفاع از حريم ولايت، پس از دوران رحلت پيامبر اکرم صلي الله عليه و آله تا زمان شهادت ايشان، از فرازهاي مهم تاريخ اسلام است که در اين مقاله، نحوه مبارزات و برخوردهاي حضرت زهرا عليهاالسلام با غاصبان خلافت و شيوه هاي سياسي اتخاذ شده براي رسيدن به هدف، با محور دفاع از ولايت و امامت مورد بررسي قرار گرفته اند. مقدّمه گرايش به الگو و پي روي از مُد نياز بشري است که در جهت کمال گرايي و تکامل طلبي به طور فطري در درون انسان ها نهاده شده است و علم امروز آن را «همانندسازي» مي نامد. از اين رو، مشاهده مي کنيم که نياز به الگو و الگودهي به نسل ها، در آموزه هاي ديني به طور آشکار مورد توجه قرار گرفته است و قرآن به صراحت، به معرفي الگوها و اسوه هاي «مثبت» و «منفي» مي پردازد؛ و اسوه هاي مثبت ثابتي را مطرح مي کند که در تمام عصرها و براي همه نسل ها قابل اتّکا و پي روي در عمل هستند. در معرفي الگو، آن نوع رفتارهاي اجتماعي به عنوان «مدل» يا «راهنماي عملي» مدّ نظر قرار مي گيرند(2) که از ديدگاه اسلام، در قرآن و روايات (آموزه هاي ديني پيامبر و اهل بيت عليهم السلام ) به عنوان نمونه و الگوي عملي معرفي شده اند. رمز ماندگاري الگوها(3) «زنده بودن تفکر و انديشه الگوهاي مطرح شده»، «همسويي سيره و سخن آنان با فطرت انسان ها»، «يکسان بيني جهان بيني و آرمان ها» و «شناخت پيروان آنان» قابل توجه و حايز اهميت است. هر قدر اين شناخت وسيع تر و عميق تر باشد بهتر مي توان محتواي پيام و گفتار و رفتار آنان را به دست آورد و از آن ها در جهت رسيدن به سعادت و تکامل و تحقق ارزش هاي فطري و الهي بهره برد. نويسنده:محمد جواد طبسي چهره مقدس و ملکوتي فاطمه زهرا(س) در تاريخ اسلام آنقدر تابناک و روشن است که چندان به تحقيق و بررسي نياز ندارد; اما با توجه به ايام شهادت آن بزرگوار شايسته است اندکي درباره فضايل حضرتش گفتگوکنيم. براين اساس، به سراغ روايات نوراني معصومان عليهم السلام مي رويم تا بامقام و جايگاه آن حضرت در قيامت آشنا شويم. کيفيت برانگيخته شدن
نقش هر مسلمان در تعيين سرنوشت جامعه و تعهدي كه بايد در پذيرش مسؤوليت هاي اجتماعي داشته باشد، ايجاب مي كند كه او ناظر و مراقب همه اموري باشد كه پيرامون وي اتفاق مي افتد. اين مطلب در فقه اسلامي تحت عنوان امر به معروف و نهي از منكر مطرح شده و از مهم ترين مباني تفكر سياسي يك مسلمان به شمار مي رود؛ چنان كه از مهم ترين فرايضي است كه وجوب كفايي آن ضروري دين شناخته شده و ضامن بقاي اسلام است.[1] در اين مورد سه ديدگاه عمده وجود دارد که به صورت مختصر بدانها اشاره مي‌کنيم و دلايل آنها را مورد بررسي قرار مي‌دهيم: ديدگاه اول: همه علوم بشري در قرآن وجود دارد. «پس علوم، همه آنها در افعال و صفات خدا داخل است و خداوند در قرآن، افعال ذات و صفات خود را توضيح مي‌دهد و اين علوم بي‌نهايت است و در قرآن به اصول و کليات (مجامع) آنها اشاره شده است».[2] سپس ابوالفضل المرسي (655ـ570ق) که صاحب کتاب تفسير است اين ديدگاه را به صورت افراطي مي‌پذيرد و مي‌گويد:
در يک تقسيم بندي،«اديان» را به دو دسته «وحياني» و «غير وحياني» تقسيم کرده‌ند. در اديان وحياني سخن از حقايقي است که خدا بر انسان نازل کرده ولي در اديان غير وحياني سخني از اين حقايق نيست. براي نمونه؛ ايين بودايي ديني غير وحياني است، چرا که در آن اعتقاد به خدا و نزول حقايقي از جانب او مطرح نيست. آئين هاي شرقي ديگر از قبيل: ايين هندو و تائونيزم اينگونه اند. در مقابل، سه دين بزرگ جهان، يعني، يهوديت، مسيحيت و اسلام، از اديان وحياني هستند. که در هر يک از آنها به نحوي از ارتباط با خدا و تلقي حقايق از سوي او سخن رفته است و مؤمنان اين اديان، بايد مومن به اين حقايق باشند. وحي در قرآن کيفيت وحي قرآن مجيد
چه سوره‌هايي به صورت مستقيم و بي واسطه برپيامبراکرم‌نازل شده است‌؟ |
|
[ تمام حقوق مادی ومعنوی این وبلاگ متعلق : به اکبر احمدی می باشد ] [ Weblog Themes By : weblog skin ] |